STATUT
Klubu Sportowego „BIEGUNKA TEAM”
w Głogowie
Małopolskim
Rozdział I
Nazwa, teren
działania, charakter prawny
§ 1
Klub Sportowy „BIEGUNKA TEAM”
zwany dalej „Klubem” jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym stowarzyszeniem
mającym na celu rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej.
§ 2
Siedzibą i terenem działania Klubu jest miasto Głogów
Małopolski.
§ 3
Klub jest klubem sportowym w
rozumieniu art.3 ustawy o sporcie.
§ 4
Klub nie prowadzi
działalności gospodarczej, posiada osobowość prawną i podlega wpisowi do
ewidencji prowadzonej przez Starostę Rzeszowskiego.
§
5
1. Klub działa zgodnie z ustawą
o sporcie, ustawą „Prawo o stowarzyszeniach” oraz niniejszym statutem.
2. Klub może być członkiem
regionalnych i ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 6
Klub używa pieczęci, godła,
odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II.
Cel i środki działania
§ 7
Celem Klubu jest podejmowanie działań:
1.
podejmowanie
działań dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia
uzdolnień i sprawności, zachowania zdrowia człowieka, w tym
w szczególności dzieci i młodzieży oraz krzewienie wiedzy i utrwalania zwyczajów
w tym zakresie;
w szczególności dzieci i młodzieży oraz krzewienie wiedzy i utrwalania zwyczajów
w tym zakresie;
2.
planowanie i
organizowanie życia sportowego członków klubu w oparciu o możliwości obiektowe
i sprzętowe;
3.
uczestniczenie
w imprezach sportowych;
4.
organizowanie
zajęć sportowych w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej
i umysłowej członków klubu, a także w celu zapobiegania patologiom społecznym;
i umysłowej członków klubu, a także w celu zapobiegania patologiom społecznym;
5.
organizowanie
różnorodnych form współzawodnictwa sportowego;
6.
realizacja
zadań z zakresu krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
7.
realizacja
zadań z zakresu profilaktyki uzależnień;
8.
kształtowanie
pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo
w realizacji zadań Klubu;
w realizacji zadań Klubu;
9.
współudział
w rozbudowie i utrzymaniu urządzeń i sprzętu sportowego;
§ 8
1.
Klub opiera
swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków
i działaczy.
i działaczy.
2.
Do
realizacji swoich celów może zatrudniać pracowników.
Rozdział
III
Członkowie
Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Klubu dzielą się na:
1.
członków
zawodników;
2.
członków
zwyczajnych;
3.
członków
wspierających
§ 10
1. Członkami zawodnikami Klubu są osoby,
które złożą pisemną deklarację oraz uiszczać będą składkę członkowską obowiązującą
w danym roku kalendarzowym. Osoby małoletnie muszą posiadać zgodę ich
przedstawicieli ustawowych.
2. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być
osoby pełnoletnie, które złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęte przez
Zarząd Klubu.
3. Członkami wspierającymi Klubu mogą być
osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele klubu, zostaną przyjęte
przez Zarząd oraz zadeklarują pomoc materialną lub finansową dla klubu.
§ 11
1.
Członkowie
zawodnicy Klubu mają prawo uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach realizowanych
w ramach zadań statutowych Klubu, które są do nich adresowane.
2.
Członkowie
zwyczajni Klubu mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu
z biernym i czynnym prawem wyborczym.
z biernym i czynnym prawem wyborczym.
3.
Członkowie
wspierający mają prawo do uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swych
przedstawicieli w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
4.
Wszyscy
członkowie mają prawo do:
1)
zgłaszania
propozycji i wniosków wobec władz Klubu;
2)
uczestnictwa
w zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez Klub;
3)
korzystania z
wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu;
4)
korzystania z
innych uprawnień na zasadach określanych przez Zarząd.
§ 12
1.
Wszyscy
członkowie Klubu obowiązani są:
1)
troszczyć się
o dobro i rozwój Klubu;
2)
dbać o sprzęt
i urządzenia Klubu
3)
brać czynny
udział w działalności Klubu;
4)
przestrzegać
postanowień statutu i uchwał władz Klubu;
2.
Do obowiązków
członków zawodników należy regularne opłacanie składek członkowskich i godne
reprezentowanie barw Klubu.
3.
Członkowie
wspierający są zobowiązani spełniać zadeklarowane świadczenia na rzecz Klubu.
§ 13
1.
Członkostwo w
Klubie ustaje na skutek:
1)
dobrowolnego
wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
2)
skreślenia z
listy członków w przypadkach określonych w punkcie 2 tego paragrafu
3)
rozwiązania
Klubu.
2.
Pozbawienie
członkostwa przez skreślenie z listy członków Klubu może nastąpić, jeżeli członek:
1)
nie spełnia
wymagań statutowych,
2)
w sposób
zawiniony narusza obowiązki statutowe,
3)
działa na
szkodę Klubu,
4)
członek
zawodnik nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres jednego
roku lub zalega z płatnością składek przez sześć miesięcy i mimo wezwania
świadczenia tego nie spełnia.
3.
Uchwałę o
skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może
się odwołać do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia
wraz z uzasadnieniem.
Rozdział
IV.
Władze
Klubu oraz ich organizacja
§ 14
1. Władzami Klubu są :
1)
Walne
Zebranie Członków,
2)
Zarząd
3)
Komisja
Rewizyjna
2.
Kadencja
Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa cztery lata.
3.
Członkowie
Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Członków
w głosowaniu jawnym, chyba, że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu tajnym.
w głosowaniu jawnym, chyba, że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu tajnym.
4.
W przypadku
ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu w trakcie kadencji,
skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, wg
kolejności uzyskanych głosów. Liczba osób, które uzupełniły skład władz nie
może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
§ 15
1.
Walne
Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu.
2.
Do wyłącznej
kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1)
uchwalanie
programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu;
2)
rozpatrywanie
i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie
absolutorium za okres objęty sprawozdaniem;
3)
wybór Zarządu
i Komisji Rewizyjnej;
4)
rozpatrywanie
odwołań od uchwał Zarządu w wypadku przewidzianym w § 13 ust.3;
5)
uchwalanie
statutu i dokonywanie jego zmian;
6)
określanie
wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania;
7)
podejmowanie
uchwał o przynależności do innych organizacji;
8)
podejmowanie
uchwał o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku;
9)
rozpatrywanie
innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu, lub takich dla
których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
§ 16
1.
Zwyczajne
Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz
w roku jednak nie później jak do dnia 20 czerwca każdego roku.
w roku jednak nie później jak do dnia 20 czerwca każdego roku.
2.
Walne
Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze zwoływane jest przez Zarząd co cztery lata.
3.
Nadzwyczajne
Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd :
1)
z własnej
inicjatywy;
2)
na wniosek
Komisji Rewizyjnej,
3)
na wniosek
3/4 liczby członków Klubu.
4.
Jeżeli Zarząd
nie zwoła Walnego Zebrania, o którym mowa w ust. 1 lub 2 w ciągu 30 dni od
upływu terminu, albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30
dni od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2 i 3 Walne Zebranie
Członków może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
5.
Organ
zwołujący Walne Zebranie Członków powinien powiadomić na piśmie o terminie
i proponowanym porządku obrad nie później niż 7 dni przed tym terminem.
i proponowanym porządku obrad nie później niż 7 dni przed tym terminem.
6.
Proponowany
porządek obrad może być przez Walne Zebranie Członków zmieniony lub
rozszerzony.
§ 17
1.
Walne
Zebranie Członków jest prawomocne:
1)
w pierwszym
terminie gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa liczby członków;
2)
w drugim
terminie - bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany
w zawiadomieniu.
w zawiadomieniu.
2.
W Walnym
Zebraniu Klubu mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez
Zarząd.
3.
Uchwały w
sprawie zmian w statucie i rozwiązania Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy
w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania i gdy sprawy te są
umieszczone w porządku obrad.
§ 18
1.
Zarząd Klubu
składa się z 3 do 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
2.
W skład
Zarządu wchodzą: Prezes, Sekretarz i Skarbnik. Zarząd konstytuuje się na
pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
3.
Liczbę
członków Zarządu określa uchwała Walnego Zebrania Klubu. Jeśli Walne Zebranie
Klubu postanowi, że Zarząd będzie reprezentowany przez więcej niż trzy osoby
określenie pozostałych funkcji leży w kompetencji Zarządu.
4.
Posiedzenia
Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
5.
Zasady
zwoływania posiedzeń oraz pracy Zarządu określa regulamin zatwierdzony przez tę
władzę.
6. Uchwały
Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy
członków w tym Prezesa lub Sekretarza.
7.
W okresie
między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu.
W razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz. Prezes pełni również funkcję pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
W razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz. Prezes pełni również funkcję pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
§ 19
Do kompetencji Zarządu
należy :
1.
kierowanie
działalnością Klubu,
2.
wykonywanie
uchwał Walnego Zebrania Klubu,
3.
podejmowanie
uchwał w sprawach członkowskich,
4.
uchwalanie
okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
5.
składanie
sprawozdań z działalności Klubu,
6.
zarządzanie
majątkiem i funduszami Klubu,
7.
reprezentowanie
Klubu na zewnątrz,
8.
powoływanie i
rozwiązywanie komisji problemowych.
§ 20
1.
Komisja
Rewizyjna jest władzą Klubu powołaną do sprawowania kontroli nad jego
działalnością.
2.
Komisja Rewizyjna
składa się z trzech członków w tym z przewodniczącego, jego zastępcy
i sekretarza.
i sekretarza.
3.
Członkowie
Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu
Klubu.
4.
Członkowie
Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Klubu.
5.
Komisja
Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez tę władzę.
§ 21
Do zakresu działania Komisji
Rewizyjnej należy:
1.
kontrolowanie
działalności Klubu pod względem celowości, prawidłowości i zgodności
z obowiązującymi przepisami, postanowieniami statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania Klubu,
z obowiązującymi przepisami, postanowieniami statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania Klubu,
2.
prawo żądania
zwołania Walnego Zebrania Klubu w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez
Zarząd z jego statutowych obowiązków,
3.
zwołanie
Walnego Zebrania Klubu w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie
ustalonym w statucie,
4. składanie
wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Klubu bądź w
stosunku do każdego z członków oddzielnie,
5.
składanie
sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu.
§ 22
1.
Członkostwo w
Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
1)
upływu
kadencji, przy czym za datę upływu kadencji uważa się datę złożenia
sprawozdania;
2)
ustania
członkostwa w Klubie;
3)
zrzeczenia
się udziału w tych organach;
4)
odwołania
przez Walne Zebranie Członków.
§ 23
Na miejsce członków Zarządu lub
Komisji Rewizyjnej Klubu, których członkostwo ustało wchodzą do końca kadencji
osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę
głosów.
Rozdział V.
Majątek i fundusze
§ 24
1.
Majątek Klubu
stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
2.
Majątek ten
przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych.
3.
Środki
finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
1)
składek
członkowskich,
2)
darowizn,
zapisów i spadków,
3)
dotacji z organów
rządowych i samorządu terytorialnego,
4)
majątku
Klubu,
5)
ofiarności
publicznej,
6)
oraz innych
źródeł.
§ 25
Klub nie
może:
1. udzielać pożyczek lub
zabezpieczać zobowiązań swoim majątkiem w stosunku do członków Klubu, członków
organów Klubu, pracowników Klubu oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w
związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii
prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia
albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
2. przekazywać swego majątku na
rzecz członków Klubu, członków organów
Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku
do osób trzecich,
w szczególności jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
w szczególności jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3. wykorzystywać swego majątku
na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób
bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to
wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu,
4. zakupu na szczególnych
zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu,
członkowie organów Klubu lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 26
1. W zakresie
wynikającym z działalności statutowej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
2. Do
dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie
dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza. Inne osoby mogą dokonywać
czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa
udzielonego przez Zarząd.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu.
§ 27
1. Uchwalenie
statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu przez Walne
Zebranie wymaga większości dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej
połowy uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując
uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie określa sposób przeprowadzenia
likwidacji oraz przeznaczenia majątku Klubu.
3.
Jeżeli
uchwała o której mowa w ust. 2 nie stanowi inaczej, likwidatorami Klubu są
Prezes
i Sekretarz Zarządu Klubu.
i Sekretarz Zarządu Klubu.